Skip to main content
Inspiratie

Wat is een inclusieve samenleving?

Bijdragen aan elkaars bloei

Hoe versterk jij de mensen en natuur om je heen? Inclusie is bijdragen aan elkaars bloei. Niet alleen versterken mens en natuur elkaar. Mensen onderling doen dat ook. Iedereen, ook de natuur, kan het eigen potentieel verwezenlijken. En een leven leiden op basis van eigen interesses en talenten. Dat betekent ook dat daar optimale kansen voor gecreëerd worden.

Lees meer over wat jij kunt doen!

Inclusieve plekken

Hoe maak je een fijne plek voor de mensen en natuur om je heen? Een inclusieve plek is een plek waar iedereen, inclusief de natuur, welkom is. En optimaal en gelijkwaardig kan deelnemen. Op de gewone buurtschool, in je bedrijf of organisatie, op je club of vereniging, in je buurt, gebouw, park, stad of dorp. Het maakt niet uit hoe oud of hoe jong je bent. Of wat je culturele achtergrond, gender, inkomen, seksuele voorkeur, levensvisie, talenten en beperkingen zijn. Inclusie is samen dingen ondernemen op basis van wederzijdse interesses en talenten. Dan moet zo’n plek natuurlijk wel voor iedereen, inclusief de natuur, toegankelijk zijn

Lees meer over wat jij kunt doen!

 

Diversiteit is leuk

Stel dat we allemaal hetzelfde zouden zijn? Wat zou je je vrienden ‘s avonds te vertellen hebben? Misschien zou de wereld dan wel heel saai zijn. Daarom houden we van diversiteit. Omdat we verschillen in onze interesses, culturen, voorkeuren, achtergronden, talenten en beperkingen, kunnen we veel van elkaar leren. Ook kan een avontuur zijn om elkaars wereld binnen te stappen. Door te reizen of bij elkaar op bezoek te gaan.

In de natuur is biodiversiteit belangrijk. Dat betekent dat er zoveel mogelijk verschillende soorten planten en dieren zijn. Toch is diversiteit niet altijd gemakkelijk. Zeker niet als je het met elkaar oneens bent. Dan is inclusieve besluitvorming belangrijk. Je hoeft het niet met elkaar over alles eens te zijn, om toch vooruit te komen.

Lees meer over wat jij kunt doen!

Eigen missie

Zelf bepalen hoe je leven eruitziet. Ook dat is belangrijk voor een inclusieve samenleving. Dat elk mens, dier en plant z’n eigen weg kan kiezen. Keus hebben in waar je leeft, woont, werkt, naar school gaat, je vrije tijd besteedt, wie je vrienden zijn. Je missie kan gedurende je leven veranderen. Ook als je liever wat meer op jezelf bent, is daar ruimte voor. Wat wil jij bereiken in je leven? Wat is jouw missie? En als je een hoge leeftijd hebt, kun je dan ook je missie blijven vervullen? Inclusie is elkaar daarin versterken. En elkaar daar in ieder geval niet bij in de weg zitten.

Lees meer over wat jij kunt doen!

 

Het grotere geheel zien

Bij je beslissingen het grotere geheel zien. Of je nu een beslissing neemt over je huis, een feestje, je kinderen. Of dat je een beslissing neemt over een bedrijf, je dorp of een natuurgebied. Steeds kijk je hoe alle betrokkenen van jouw beslissing profijt kunnen hebben. Of het nu om mensen, dieren, planten of toekomstige generaties gaat. Hoe krijgt iedereen dezelfde kansen om echt iets van het leven te maken? Hoe kan iedereen profijt hebben van economische vooruitgang? Vaak levert het iets op om een besluit samen te nemen. Een gezamenlijk besluit, met behulp van inclusieve besluitvorming, kan op meer draagvlak rekenen. Neem je meer verantwoordelijkheid op je? Bijvoorbeeld in een bestuur of in de politiek? Dan betekent het dat je een groter geheel moet overzien. Als het over politiek gaat, denken we vaak in of-of. Er is of geld voor het bedrijfsleven, of voor het onderwijs. Bij inclusie gaat het om denken in en-en. Je kijkt eerst wat je met elkaar wilt bereiken. En vervolgens hoe je de aanwezige financiën inzet.

Lees meer over wat jij kunt doen!

Waar komt het begrip inclusieve samenleving vandaan?

Het begrip ‘Inclusief Denken’ is in Nederland bekend geworden door Feitse Boerwinkel. In 1966 schreef hij er een boek over: ‘Inclusief Denken’. Zijn inclusief denken is mens en natuur inclusief. In de jaren ’90 kwam het begrip inclusie wereldwijd meer naar voren. Het meest gedetailleerd is het uitgewerkt in het Inclusief Onderwijs. Door de UNESCO in het ‘Salamanca Statement’ in 1994. En bijvoorbeeld door Tony Booth & Mel Ainscow in de ‘Index voor Inclusie’. Er zijn internationaal veel scholen die werken aan inclusief onderwijs. Ook in Nederland zijn er al erg mooie voorbeelden van. Door de Verenigde Naties wordt het begrip gebruikt en uitgewerkt in diverse stukken, bijeenkomsten en verdragen. Zoals het VN-Verdrag voor de rechten van mensen met een beperking. Naar aanleiding van Artikel 1 van de grondwet en dit Verdrag, werken veel gemeenten aan een Lokale Inclusie Agenda. Het werken aan de uitvoering van dit Verdrag is voor gemeenten wettelijk vastgelegd. Sinds enkele jaren wordt het begrip natuurinclusief ook veel gebruikt. Bijvoorbeeld in het kader van natuurinclusief bouwen.

Terug naar de Landelijke Inclusie Agenda